تجربه ای متفاوت در سیستم اجرای زنده

خیلی ها که تجربه حضور در یک کنسرت سیستم اجرای زنده را دارند بر این باورند که موسیقی رد سالن کنسرت با همه ی موسیقی ها متفاوت است و شنیدن موسیقی در سالن یا همان سیستم اجرای زنده یک تجربه ناب و خارق العاده را به انسان منتقل می کند که در هیچ جای دیگه ای نمی توان نظیر آن را یافت. این اتفاق لذت بخش می تواند دلایل متعددی داشته باشد اما میتوان با جرات گفت عنصری که اجرای موسیقی زنده را لذت بخش می سازد یا به نوعی تکمیل می کند، شنیدن یک صوت با کیفیت و پر قدرت در سیستم اجرای زنده است. بله همینطور است.

هنگامی که محل اجرای زنده در بهترین حالت فاقد تجهیزات سیستم صوت اجرای زنده استاندارد باشد یا تجهیزات موجود در آن به روز نبوده و بسیار قدیمی باشند، در این شرایط هرچند نمی توانیم معجزه کنیم، اما انتخاب و به همراه داشتن یک سیستم صوت اجرای زنده مناسب این امکان را به ما می دهد تا بتوانیم اجرای زنده در این مراسم ها را نیز به خوبی برپا کنیم.

برای این که بتوانید سالنی را از صدای موزیک هایتان پر کنید، نیاز به تجهیزات سیستم صوت اجرای زنده مخصوصی دارید و هیچ چیز نمی تواند جایگزین یک سیستم حرفه ای و مناسب برای این کار شود.

محدوده شنوایی گوش

گوش های انسان همانند یک میکروفن بسیار حساس و قوی همه ی فرکانس های صوتی در بازه 20 تا 20000 هرتز را می شنود و تفاوت اجرای زنده را درک می کند اما موضوع به اینجا ختم نمی شود. شاید برای شما جالب باشد که بدانید انسان فرکانس های کمتر و بیشتر از این را هم می تواند حس کند، البته نه با گوش و قدرت شنوایی، بلکه با بدن خود! و تفاوت در همین جاست.

استفاده از یک سیستم صوتی بسیار قوی و با کیفیت که می تواند تا 99.9% صدای موسیقی را برای شما در سیستم صوت زنده به اجرا در آورد یک احساس کاملا متفاوت از شنیدن یا شاید حتی لمس کردن موسیقی را به شما القا می کند که این تجربه را در کمتر جایی خواهید یافت.

 

اجرای زنده صوت

اجرای زنده صوت

چگونه؟

همانطور که در قسمت بالا هم اشاره شد یک سری ادوات و لوازم مخصوص برای راه اندازی سیستم صوت اجرای زنده نیاز است که در این مقاله قصد داریم به طور واضح به توضیح آن بپردازیم. پس اگر به این مجموعه ها و یا حتی به کنسرت های موسیقی علاقه مند هستید، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

1- قبل از هرچیز به سراغ باند ها می رویم!

خب طبیعتا همه می دانیم که برای داشتن یک صدای خوب در اجرای زنده به یک پخش کننده ی خوب صدا که اسپیکر یا باند نام دارد نیاز خواهیم داشت. امروزه در بازار برند های بسیار متعددی از تولید کنندگان اسپیکر ها و باند های صوتی به چشم می خورند که قطعا همه دارای کیفیت یکسانی نیستند. در سیستم صوت اجرای زنده حرفه ای همواره از باند های اکتیو و پسیو 2way که دارای ووفر و تیوتر مجزا هستند استفاده می شود، اما دلیل آن چیست؟؟

باند های 2way دارای ووفر با قابلیت پخش فرکانس های پائین یا صدا های بم و تیوتر با قابلیت پخش فرکانس های بالا یا صدا های تریبل هستند که می توانند به این طریق بازه پوشش فرکانسی خود را که در قسمت اول به اهمیت آن پرداختیم، گسترش دهند. در واقع هرچه این طیف پاسخگویی فرکانسی گسترده تر باشد صدای با کیفیت تری را خواهید شنید. لازم به ذکر است که وظیفه ی تفکیک فرکانس ها و تحویل دادن شان به ووفر و تیوتر بر عهده ی قطعه ی الکترونیکی کراس آور می باشد که هرچه بهتر باشد در نهایت عملکرد باند ها بهتر خواهند بود.

ساب ووفر

غیر از کیفیت شما به حجم صدای قابل توجهی در اجرای سیستم صوت زنده نیاز خواهید داشت که این موضوع با استفاده از بلندگو هایی با توان بالا یا تعداد بیشتر باند ها کاملا قابل تامین است. همچنین معمولا در سالن های کنسرت از یک یا چند ساب ووفر به عنوان تقویت کننده صدا های بم استفاده می شود که حقیقتا گرمای خارق العاده ای به سالن خواهند بخشید. ساب ووفر ها همانطور که از نام شان هم مشخص است، فاقد تیوتر هستند و فقط صدا های بم را تقویت می کنند، مانند صدای طبل ها و ساز های کوبه ای در موزیک.

مطلبی هم به طور گذری درمورد اکتیو یا پسیو بودن باند ها مطرح کردیم که خوب است کمی آن را بیشتر توضیح دهیم. تفاوت اصلی در نوع تغذیه آن هاست. توان مورد نیاز باند ها یا از طریق پاور آمپلی فایر خارجی تامین می شود و یا از طریق آمپلی داخلی باند. که در حالت اول باند ها را پسیو گویند و در حالت دوم اکتیو. از آنجایی که باند های پسیو علاوه بر سیگنال های صوتی به توان الکتریکی (وات) هم نیاز دارند، برای آن ها درگاه SpeakOn یا TRS در نظر گرفته می شود. در صورتی که باند های اکتیو تنها به سیگنال نیاز دارند که این مهم از طریق کابل هایی با درگاه XLR تامین می شود.

 

باند اکتیو پسیو اجرای زنده

باند اکتیو پسیو اجرای زنده

2- پاور آمپلی فایر ، میکسر و پاور میکسر

بگذارید در ابتدا چند تعریف کوتاه در مورد وظیفه ی این سه ابزار ارائه کنیم:

پاور آمپلی فایر ← فقط تولید توان و نیروی مورد نیاز برای راه اندازی باند ها

میکسر ← فقط پردازش، آماده سازی، مدیریت پورت های ورودی خروجی و سیگنال های صوتی مورد نیاز بلندگو ها

پاور میکسر ← هم تامین توان و هم تامین سیگنال به همراه پنل مدیریت و کنترل تمام سیستم

به طور خلاصه مشاهده کردین که پاور ها و میکسر ها چه کاری انجام می دهند و پاورمیکسر ها که کار هر دو آن ها را در قالب ی دستگاه انجام می دادند.

ناچاریم ادعا کنیم که شما برای یک اجرای با کیفیت به پاور ها و میکسر خوبی هم نیاز خواهید داشت تا پل ارتباطی ساز ها و میکروفن ها با بلندگو ها باشند. غیر از این در حین اجرا شما نیاز خواهید داشت تا صدایی را کم یا زیاد کنید، یا افکت و جنس صدای خروجی از بلندگو ها را تغییر دهید که همه ی این ها به کمک همین دستگاه ها امکان پذیر است.

 

میکسر و پاور میکسر صوتی

میکسر و پاور میکسر صوتی

3- میکروفن خوب

از کوزه همان تراود که در اوست! بله همینطور است. یک سیستم صوتی خوب و بلندگو های باکیفیت زمانی صدای با کیفیتی خواهند داشت که به کمک یک میکروفن خوب و با کیفیت تغذیه شوند، از همین رو میکروفن ها در سیستم صوت اجرای زنده بسیار بسیار حائز اهمیت اند و می بایست در انتخاب آن ها دقت کرد.

میکروفن ها چه از نوع دستی داینامیک و چه از نوع هدمیکی خازنی، به صورت بی سیم و سیم دار در بازار موجود هستند و این برتری یا ضعف در کیفیت آن ها محسوب نمی شود، بلکه تفاوت های اصلی را فرکانس پاسخگویی، امپدانس میکروفن، کیفیت کپسول و الگوی قطبی رقم خواهند زد که می بایست در هنگام خرید به آن ها توجه کنید. البته نظر بنده این است که اگر می خواهید هزینه ی زیادی برای خرید میکروفن کنید، حتما آن را در هنگام خرید تست و ارزیابی کنید.

میکروفن خوب اجرای زنده

میکروفن خوب اجرای زنده

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *