منظور از باند فلشخور اکتیو باندهایی می باشند که قابلیت پخش فایل های صوتی را از طریق درگاه USB، بلوتوث و AUX را دارد. برای آشنایی بیشتر با باند فلشخور اکتیو بهتر است به ساختار کلی این باند و نحوه کار و کاربرد آن بپردازیم.

باند اکتیو

برای اینکه یک باند فلشخور قابلیت پخش فایل صوتی را داشته باشد باید از نوع باندهای اکتیو باشد. باند اکتیو از سری اسپیکرهایی می باشد که دارای آمپلی فایر داخلی می باشد و جهت راه اندازی نیازی به آمپلی فایر مجزا نخواهد داشت. معمولا آمپلی فایر در قسمت پشت باند اکتیو طراحی می شود و بسته به نوع آن می تواند از ورودی های فلش، بلوتوث، رم، ورودی میکروفن، ورودی AUX و … پشتیبانی کند. در پنل آمپلی فایر باند اکتیو ولوم های جانبی نیز طراحی شده است تا بتوان حجم صدا و همچنین زیر و بم آن را تنظیم کرد.

باندهای کاربردی در ایران

باند فلشخور اکتیو

اندازه و قدرت باند فلشخور

باند اکتیو فلش خور دارای قدرت های مختلفی می باشد که این قدرت توسط بلندگوی داخلی و آمپلی فایر موجود مشخص می شود. سایز بلندگوی باند فلشخور می تواند 4.5 ، 6 ، 8 ، 10 ، 12 و 15 اینچ باشد و هرچه سایز بلندگوی آن بزرگتر و آمپلی فایر قوی تر باشد صدای پخش شده دارای دامنه بشتری خواهد بود. به این نکته نیز توجه فرمایید سایز بزرگتر بلندگوی داخلی موجب می شود تا بیس صدا نیز بشتر شود و در نتیجه قدرت پرتاب باند فلشخور نیز افزایش خواهد یابد.باند های فلشخور اکتیو مشخصات متفاوتی دارند و از نظر قدرت از۱۰۰ تا ۱۲۰۰ وات موجود می‌باشند.

موارد استفاده باند فلشخور

از باند های اکتیو فلش خور برای پخش فایل صوتی از طریق درگاه فلش مموری، رم استفاده می شود. این تنها گزینه پخش نخواهد بود بلکه در مدل های بلوتوث دار از طریق اتصال سایر دستگاه ها با بلوتوث می توان فایل صوتی و تصویری را پخش کرد همچنین بوسیله ورودی کمکی AUX با کابل به دستگاه های پخش کننده متصل می شود. از باند اکتیو در جشن ها، مهمانی ها، سخنرانی، مراسمات مذهبی و یا جهت اتصال به ادوات موسیقی استفاده می شود.

بیشتر بخوانید : باندهای اکتیو و پسیو

راه اندازی باند فلش خور

برای راه اندازی باند اکتیو نیاز به برق شهری می باشد که توسط کابل پاور می توان به برق 220 ولت متصل کرده و باند را راه اندازی کرد. در برخی از مدل ها نیز ورودی 12 ولت در نظر گرفته شده است تا بوسیله باطری و برق اتومبیل بتوان آن را راه اندازی کرد.

در برخی از برنامه های صوتی نیاز است تا در راهپیمایی، کوهنوردی و … که برق در دسترس نیست بتوان فایل صوتی پخش کرد از این رو برخی از شرکت ها اقدام به طراحی باطری شارژی داخلی در باندهای فلشخور مرده اند تا با شارژ باطری را به صورت سیار نیز استفاده کرد. معمولا این مدل از باندهای اکتیو با نام اکو شارژی پرتابل به مشتریان عرضه می شود که دارای قدرت کمتری نسبت به باندهای اکتیو می باشند.

باند فلشخور اکتیو یا پسیو؟

باند فلشخوراکتیو برای افرادی مناسب است که نمی‌خواهند برای سیستم­های PA خود یک یا چند آمپلی فایر اختصاصی بطور جداگانه تهیه کنند. آمپلی فایرها به طور مستقیم در جعبه این اسپیکرها جای گرفته ­اند. استفاده از باندهای PA اکتیو بدین معنی می‌باشد که استفاده از میکسر بدون آمپلی فایر نیز برای شما امکان­پذیر است.

اسپیکر اکتیو برای نوازندگانی که در اجراهای کوچک و سایر مراکز موسیقی می­ نوازند، یک انتخاب فوق العاده است.  قابلیت حمل و نقل این بلندگوها راحت تر و دردسر­های نصب آن­ها نیز کمتر است.
نکته اینجاست که انعطاف­ پذیری و کنترل باند اکتیو فلشخور در یک سیستم صوتی نسبت به حالت بلندگوها و آمپلی فایر مجزا کمتر است. معمولا، بزرگترین سیستم­های بلندگو که برای فضاهای کاری بزرگتر طراحی می ­شوند از نوع پسیو هستند. به همین دلیل، بسیاری از مهندسین حرفه­ ای صدا استفاده از بلندگو پسیو را ترجیح می­دهند. زیرا با پیکربندی و مکان ­یابی محل قرارگیری این بلندگوها، می توان صدای خروجی آن­ها را در یک محیط خاص بهینه سازی کرد.

نکات مهم هنگام خرید باند

نکات مهم هنگام خرید بلندگو

آگاهی کامل از ویژگی­ های باند فلشخور اکتیو مورد نظر، پیش از خرید یکی از اقدامات مهم است. در متن زیرما به چند نکته مهم که هنگام خرید هر سیستم صوتی باید به آن توجه کنید اشاره کرده ایم :

  • توان خروجی متوسط بلندگو: به معنای اندازه توان متوسط بلندگو در یک برنامه کاری دراز مدت می‌باشد. گاهی اوقات (به اشتباه) این مشخصه در قالب توان RMS مطرح می­ شود.
  • محدوده دینامیکی: به معنای اختلاف بین بلندترین و هموارترین بخش­ های یک سیگنال صوتی است (که بطور معمول بر حسب دسی­بل اندازه­ گیری می ­شود).
  • پاسخ فرکانسی: بازه فرکانسی نشان دهنده محدوده ای است که بلندگو به درستی قادر به تولید فرکانس های مختلف می‌باشد. محدوده فرکانسی شنوایی انسان بین ۲۰ هرتز تا ۲۰ کیلوهرتز است. این ویژگی در مورد پاسخ­ های فرکانسی به مفهوم تلرانس اشاره دارد (تفاضل حداکثر مقدار خروجی با ورودی). اگر مقدار تلرانس گفته نشده باشد، مقدار آن را به عنوان تلرانس استاندارد و برابر ±۳ dB در نظر می‌گیریم.
  • توان پیک (Peak): به معنی حداکثر توان لحظه­ ای کار کوتاه مدت بلندگو است. اهمیت این ویژگی از اهمیت توانایی کار در یک برنامه کاری پیوسته کمتر است.
  • توان مؤثر (RMS): یک استاندارد بین المللی جهت اندازه گیری قدرت خروجی فرکانس های تولید شده آمپلی فایر است. مقادیر RMS اسمی توان بلندگو، نسبتا کنسرواتیو می‌باشند. گاهی اوقات توان program بلندگو RMS نامیده می­‌شود، هر چند این کار از نظر فنی مورد قبول نیست.

واحد آموزش مشتریان بانی باند

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *